Terjemah Al-Qur'an

Diposting oleh Yuswan Rois on Sabtu, 23 April 2011


1. Pembukaan
Sudah menjadi keinginan setiap manusia baik muslim ataupun non muslim untuk mengetahui apa yang terkandung dalam alquran, sementara Al-Quran turun dalam bahasa Arab (Qur’anan ‘arobiyyan), padahal tidak semua orang dapat mengerti apalagi menguasai Bahasa Arab, maka dengan alasan itulah penerjemahan Al-Quran sangat dibutuhkan hingga ke dalam berbagai bahasa di dunia.
Pemakalah di sini akan mencoba menjelaskan sedikit tentang sejarah penerjemahan Al-Quran, pengertian terjemah, pembagian terjemah, syarat-syarat penerjemah, hukum terjemah, kedudukan terjemah jika dibandingkan dengan Alquran itu sendiri, dan terakhir tentang puisisasi Al-Quran.
2. Pembahasan
Sejarah singkat
Sebelum berkembangnya bahasa Eropa modern, yang berkembang di Eropa adalah bahasa Latin. Oleh karena itu, terjemahan AL-Quran dimulai kedalam bahasa Latin. terjemahan itu dilakukan untuk keperluan biara Clugny kira-kira tahun 1135.
Prof. W. Montgomery Watt dalam bukunya bell’s Introduction to the Quran (Islamic Surveys 8), menyebutkan bahwa pertanda dimulainya perhatian Barat terhadap study Islam adalah dengan kunjungan Peter the Venerable, Abbot of Clugny ke Toledo, pada abad kedua belas, diantara usahanya adalah menerbitkan serial keilmuan untuk menandingi kegiatan intelektual Islam saat itu, terutama di Andalus. Sebagai bagian dari kegiatan tersebut adalah menterjemahkan Al-Quran ke dalam bahasa Latin yang dilakukan oleh Robert of Ketton (Robertus Retanensis), dan selesai pada juli 1143.
Abad Renaissance di Barat memberi dorongan lebih besar untuk menerbitkan buku-buku Islam, pada awal abad keenam belas buku-buku Islam banyak diterbitkan, termasuk penerbitan Al-Quran pada tahun 1530 di Venica dan terjemah Al-Quran kedalam bahasa Latin oleh Robert of Ketton tahun 1543 di Basle, dengan penerbitnya Bibliander. dari terjemahan bahasa latin inilah, kemudian Al-Quran diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa Eropa.
Al-Quran juga diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa selain Eropa, seperti Afrika, Persia, Turki, Urdu, Tamil, Pastho, Benggali, Jepang dan berbagai bahasa di kepulauan Timur, tidak ketinggalan pula Al-Quran juga diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia, pada pertengahan abad ketujuh belas, Abdul Ra’uf fansuri, seorang ulama dari Singkel, Aceh, menterjemahkan Al-Quran ke dalam bahasa Melayu, walau mungkin terjemahan itu ditinjau dari sudut ilmu bahasa Indonesia modern belum sempurna, namun, pekerjaan itu adalah berjasa besar sebagai pekerjaan perintis jalan; hingga pada saat ini, kita bisa mendapatkan berbagai terjemahan Al-Quran dalam bahasa Indonesia dengan sangat mudah dan bermacam-macam versi.
Pengertian Dan Pembagiannya :
Kata Tarjamah, yang dalam bahasa Indonesianya biasa kita sebut dengan Terjemah, secara etimologi mempunyai beberapa arti :
* Menyampaikan suatu ungkapan pada orang yang tidak tahu.
* Menafsirkan sebuah ucapan dengan ungkapan dari bahasa yang sama.
* Menafsirkan ungkapan dengan bahasa lain.
* Memindah atau mengganti suatu ungkapan dalam suatu bahasa ke dalam bahasa yang lain, dan pengertian yang keempat ini, yang akan kita bahas lebih lanjut, mengingat pengertian inilah yang biasa dipahami oleh banyak orang (‘Urf), dari kata Tarjamah.
Sedangkan Tarjamah sendiri terbagi menjadi dua macam:
1. Tarjamah Harfiyah atau Tarjamah Lafdhiyah.
2. Tarjamah Tafsiriyah atau Tarjamah Ma’nawiyah.
Pengertian Tarjamah Harfiyah adalah memindahkan (suatu isi ungkapan) dari satu bahasa ke bahasa yang lain, dengan mempertahankan bentuk atau urutan kata-kata dan susunan kalimat aslinya.
Sedangkan Tarjamah Tafsiriyah adalah menerangkan sebuah kalimat dan menjelaskan artinya dengan bahasa yang berbeda, tanpa memepertahankan susunan dan urutan teks aslinya, dan juga tidak mempertahankan semua Ma’na yang terkandung dalam kalimat aslinya yang diterjemah.
Sebagai contoh adalah زيد يقدّم رجلاً ويؤخّر أخرى . Bila kita artikan dengan Tarjamah Harfiyah, maka, artinya adalah Zaid mendahulukan satu kakinya dan mengakhirkan kaki yang satunya lagi, sedangkan bila kita mengartikan dengan Tarjamah Tafsiriyah, maka, artinya adalah Zaid ragu-ragu (يتردّد) dalam mengambil keputusan, misalnya; Dalam istilah bahasa Arab, kata mendahulukan satu kaki dan mengakhirkan kaki yang lainya, sebagai bentuk Kinayah (Metafora) dari perasaan ragu-ragu dalam mengambil keputusan.
Perbedaan Antara Tarjamah Tafsiriyah Dan Tafsir:
Ada beberapa titik perbedaan antara Tarjamah Tafsiriyah dan Tafsir dari dua segi:
1. Perbedaan bahasa, bahasa Tafsir terkadang atau kebanyakan memakai bahasa yang sama, sementara bahasa Tarjamah Tafsiriyah harus dengan bahasa yang berbeda.
2. Bagi pembaca Tafsir, bisa memperhatikan rangkaian dan susunan teks asli beserta arti yang di tunjukan, di samping teks terjemahanya; sehingga dia bisa menemukan kesalahan-kesalahan yang ada, sekaligus meluruskanya. Andaikan dia tidak menangkap kesalahan itu, maka, pembaca yang lain akan menemukanya. Sedangkan pembaca terjemah, tidak sampai ke situ, karena dia tidak tahu susunan Al-Quran dan arti yang ditunjukanya, bahkan kesan yang ada, bahwa apa yang ia baca, dan ia pahami dari terjemah tersebut, adalah Tafsir atau arti yang benar terhadap Al-Quran, sedangkan pengecekan terhadap teks aslinya dan membandingkan dengan teks terjemahan, itu sudah di luar batas kemampuanya, selama dia tidak tahu bahasa Al-Quran.
Syarat-syarat penerjemah:
Seorang penerjemah Al-Quran harus memenuhi syarat-syarat berikut:
  1. Penerjemah haruslah seorang muslim, sehingga tanggung jawab keislamannya dapat dipercaya.
  2. Penerjemah haruslah seorang yang adil dan tsiqah. Karenanya, seorang fasik tidak diperkenankan menerjemahkan Alquran.
  3. Menguasai bahasa sasaran dengan teknik penyusunan kata. Ia harus mampu menulis dalam bahasa sasaran dengan baik.
  4. Berpegang teguh pada prinsip-prinsip penafsiran Al-Quran dan memenuhi kriteria sebagai mufasir, karena penerjemah pada hakikatnya adalah seorang mufasir.
Selain syarat di atas, shighat terjemahan harus benar jika diletakkan pada tempat aslinya dan terjemahann haruslah cocok benar dengan makna-makna dan tujuan-tujuan aslinya, dan penerjemah harus memberikan keterangan pendahuluan yang menyatakan bahwa terjemah Alquran tersebut bukanlah Alquran, melainkan tafsir Alquran.
Hukum Terjemah Al-Quran
Mengingat bahwa terjemah Al-Quran terbagi menjadi dua, Harfiyah dan Tafsiriyah, maka, untuk membahas hukum terjemah Al-Quran, harus membahas satu persatu dari dua macam Tarjamah Al-Quran tersebut.
Tarjamah Harfiyah
Tarjamah Harfiyah terhadap Al-Quran, adakalanya berupa Tarjamah yang menyerupainya (Bil Mitsli), dan adakalanya tidak menyerupainya (Bi Ghoiril Mitsli).
Tarjamah Harfiayah bil Mitsli artinya, menerjemahkan susunan Al-Quran ke dalam bahasa lain, dengan menjelaskan kata perkata, menyamakan gaya bahasanya (uslub-nya), sehingga bahasa terjemah mampu memuat apa yang terkandung dalam susunan naskah aslinya, yaitu Ma’na atau pesan-pesan yang tersampaikan dari gaya bahasa aslinya yang sangat Baligh , sekaligus hukum-hukum syariatnya.
Terjemahan model seperti ini mustahil untuk dilakukan karena diturunkanya Al-Quran mempunyai dua tujuan ( الغرض), yaitu:
a. Untuk menunjukan kebenaran Nabi SAW dalam risalah-nya yang beliau sampaikan dari tuhannya, ini semua terjadi, karena Al-Quran adalah Mu’jizat, yang mana andaikan Manusia dan Jin bersatu-padu, bahu membahu untuk membuat atau menandingi satu surat sekalipun, yang menyerupainya; niscaya mereka tidak akan mampu untuk selamanya.
b. Untuk memberikan petunjuk pada Manusia, kepada kemaslahatan dan keselamatannya, baik di Dunia maupun di Akhirat.
Sedangkan Tarjamah Harfiyah bi Ghoiril Mitsli adalah menerjemahkan susunan Al-Quran dari kata perkata sebatas kemampuan si penerjemah, dan sebatas jangkauan bahasa terjemah.
More aboutTerjemah Al-Qur'an

Budaya Jawa

Diposting oleh Yuswan Rois


A. Introduction of Literature’s Work
Literature which refers to a science with a broad discussion, which includes literary theory (discussing the basic notions about literary elements that make up a literary work, the types of literature and literary development of thought), history of literature (the dynamics of literature, figures and the characteristics of each stage of development of a literature, including literary works that stand out from the underlying streams of literature related to ideology and social conditions that influence it), literary criticism (talking about the understanding, interpretation, assessment, and appreciation of a literary work).
The types of literature include works of literature in the form of prose, literary form of poetry, literary form of drama. Prose form basically not directly related to the literature. Prose closer to the exposure, and an exposure is said to contain literary value because (1) within the exposure there is a row of events presented in a series of sentences that form a discourse, not shaped stanza and line, so the row the event will form a story, (2) in the event that the need for a character, one who plays and move the sequence of events, (3) in a series of events and characters are fictitious (not reality).
Meanwhile, poetry is a form of the oldest works of literature. Great works of world such as: Mahabharata, Ramayana, and Bharatayudha, and so written in the form of poetry. So that, not only to write poetry in literature, but also to beautify life. If literary works that shaped the drama is determined by the character among dialogues (story occurs because the dialogue), and can be enjoyed through a staging. Usually the play is the events themselves or events are staged, and the staging is related to audience participation.
The function of literature is to reveal the presence of beauty, value of benefits, and value of morality. A literary work is said to have value as works of literary beauty which was revealed in a prose, poetry, or drama is a literary work that can be enjoyed, both for readers (prose), listeners, and viewers. Thus, a good listener, reader, or watcher does not feel bored, depending on the quality of the relevant literature. If the quality of a literary work is low, then of course be boring readers, listeners, and viewers. Conversely, if a work has a high quality, although of course repeated, the readers, listeners, or viewers will not feel bored.
The more important of the functions of a literary work that has entertainment value and didactic value. A literary work (whether in the form of prose, poetry, or drama) to contain the value of entertainment and teach a moral message. For example, in the form of literary prose written by famous authors, of course, contain the value of entertainment. It also applies not only in the form of literary prose, but also in works of literature in the form of poetry and drama.
B. Description of Poems (Literature’s Works) in Java
Literary works of poetry known as Java (both ancient, medieval, and new) in accordance with its metrum, Javanese poetry include: (1) tembang gedhe/sekar ageng, with metrum of India and the language used Javanese ancient languages ​​(kawi kuno), (2) tembang tengahan/sekar tengahan, with India and local metrum of ancient Java and Java language middle, (3) tembang cilik/sekar alit/tembang macapat with metrum of Islam and use the new Java language.
Poetical works of literature are also well regarded literary works of the oldest in Indonesia. Not only in different parts of the archipelago, also in Java, is the oldest works of literature poetry (old), commonly called as: parikan and wangsalan, and known as known by the name macapat.
Mantra is an old Java poetic form used to deal with human religiosity, especially in dealing with things supernatural / supernatural (including god). Mantra is designed to facilitate human touch with the Almighty. To make someone easy in carrying out his petition to the gods, then uttered incantations. This spells deemed to contain the sacred/ power linuwih, not just anyone can do it.
Apart from a spell, works of literature in the form of poetry (old poem), known in Indonesia is a rhyme and poetry. The other types of long poems are talibun, gurindam, tersina and so that has a structure that its principles are the same as the structure of rhyme and verse. Rhymes and poems show the strong ties in terms of linguistic structure or physical structure. Thematic structure (the structure of meaning) is stated by rule type of rhyme and verse. Ties that give the value of beauty in linguistic structures that form the number of syllables per line, the number of lines per stanza, each stanza of the poem, and the rules in terms of structure and Rithm.
In the tradition of Javanese culture, literature and poetry like poem is parikan and wangsalan. Poem is a poem formed Parikan Java model, which only exists in the usual two lines is named sampiran. While wangsalan, the first two lines is not only a sound, a puzzle that will be answered on the elements contents.
C. Relationship of Islam to Javanese Literature’s Works
Poetic form used in making the literary works of poets palace of Surakarta is the poem that has metrum of Javanese Islam, namely Mijil, Kinanthi, Pocung, sinom, Asmaradana, Dhandanggula, pangkur, Maskumambang, Durma, Gambuh, and Megatruh. The songs is shaped by Javanese macapat poem that contains the value of literature. The reason, poetry is essentially a work of literature, and all literary works are imaginative, and the expression of poetry or imaginative creator have value if the creators of literary poetry capable of expressing ideas carefully and accurately. So that, poetry should be expressive, imaginative, and the language used in poetry must be connotative. Connotative language in literary language meaning is used with allusion and symbolism. This is because in the language of literature, especially in poetry, there is concern all the power of language.
So, the macapat songs of new Java which is a poem that was revealed in literature, by the poets use to convey their ideas. Macapat songs have expressive qualities-imaginative, connotative and incarnate in the physical structure and non-physical in an integrated manner. The nature of such a requirement is a poem that has a value of quality literature.
The purpose of the linkage between Islam and Javanese literary works are the links that are moral imperatives. That is, links that show the overall color or style that dominated the literary works. Javanese literary works are the literary works of poets who lived in the palace of Surakarta Java era of new period that has Islamic metrum. pattern that dominated literary works of the new Java, among others, nature knights problem, oneness, morality or good behavior, and others.
D. Literature's Works Used New Java Poem
1. Literary Works of Sri Mangkunegaran IV (Serat-Serat Piwulang)
a. Serat Warayagnya (1784), using Dhandanggula song, contains 10 verses.
b. Serat Wirawiyata wear sinom song (contains 42 verses), song pangkur (contains 14 verses).
c. Serat Sriyatna, wearing Dhandanggula song contains 15 verses.
d. Serat Nayakawara, use pangkur song (contains 21 verses), and Dhandanggula song (contains 12 verses).
e. Serat Paliatma (1799), using Dhandanggula song contains 18 verses.
f. Serat Paliwara (1812), using Dhandanggula song contains 6 verses, and contains 7 songs sinom stanza.
g. Serat Paliwarma (1793), using mijil song contains 11 verses, and song Pocung contains 11 verses.
h. Serat Salokatama (1799), using Mijil song contains 31 verses.
i. Serat Darmalaksita (1807), using 12 verses of Dhandanggula song, and song Kinanthi contains 10 verses, and Mijil song contains 18 verses.
j. Serat Triparma, using Dhandanggula song contains 7 verses.
k. Serat Yogatama, using Dhandanggula song contains 7 verses, and contains 7 songs Kinanthi stanza.
l. Serat Wedhatama, using Pocung song contains 15 verses, songs Gambuh containing 25 verses, songs pickaxe contains 14 verses, and song sinom contains 18 verses.
2. Literary works of R. Ngb. Ranggawarsito (unknown):
a. Serat Kalatiddha, using sinom contains 12 verses.
b. Serat Sabdjati, using Megatruh song contains 19 verses.
c. Serat Sandatama, using Gambuh song contains 22 verses.
d. Serat Wedharaga, using Gambuh song contains 38 verses.
3. Literature Susuhunan Pakubuwana IV:
Serat Wulangreh, which uses some songs, Dhandanggula contains 8 verses, Kinanthi contains 16 verses, Gambuh contains 17 verses, pangkur contains 17 verses, Maskumambang contains 34 verses, Megatruh contains 17 verses, Durma contains 12 verses, Wirangrong contains 27 verses, Pocung contains 23 verses, asmaradana contains 28 verses, sinom contains 33 verses, and Girisa contains 12 verses.
E. Islamization of Java's Works Contemporary Literature
The works of contemporary Javanese (Independence Day) is difficult to find because most poetry makers are still reluctant to create an Islamic poetry. Most of them were made of literary works which is more than the Islamic Javanism. Also, the Islamic Javanese poetry is assumed more excited yet, so most of them are more like poems of Javanism.
F. Bibliography
§ Amin, Darori dkk. Islam dan Kebudayaan Jawa. Gama Media. Yogyakarta. 2000.
§ Simuh. Mistik Islam Kejawen Raden Ngabehi Ronggowarsito. UI Press. Jakarta. 1988.
§ Kayam, Umar dkk. Ketika Orang Jawa Nyeni. Galang Press. Yogyakarta. 2000.
Wiyasa, Thomas dan Bratawijaya. Mengungkap dan Mengenal Budaya Jawa. Pradnya Paramita. Jakarta. Jakarta. 1997.
More aboutBudaya Jawa

علم أصول الفقه لعبد الوهاب خلاف

Diposting oleh Yuswan Rois


الحمد لله رب العالمين القائل في كتابه الكريم: "تبارك الذي بيده الملك وهو على كل شيئ قدير، الذي خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملاً وهو العزيز الغفور"، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الذي بعث بالشريعة السمحة رحمة للعالمين وعلى آله وصحبه أجمعين.
قد اختصرت هذا الكتاب "علم أصول الفقه" لكي أفهم علوم التي كتبها المرحوم الأستاذ الجليل الشيخ عبد الوهاب خلاف وقسم ما كان في كتابه إلى مقدمة و أربعة أقسام. فا المقدمة تكلمت عن مقارنة عامة بين علم الفقه و علم أصول الفقه يتبين منها التعريف بها وما يتعلق بهذه الدراسة.
و القسم الأول يبحث فيه عن الأدلة التي تستمد منها الأحكام الشرعية، وفي هذ القسم تتجلى سعة المصادر التشريعية في الشريعة الإسلامية ومرونتها وخصوبتها وصلاحيتها للتقنين في كل عصر ولكل أمة.
والقسم الثاني يبحث فيه عن الأحكام الشرعية الأربعة، وفي هذ القسم تظهر أنواع ما شرع في الإسلام من الأحكام، ويتجلى عدل الله ورحمته في رفع الحرج عن المكلفين وإرادة اليسر بهم.
والقسم الثالث يتكلم في القواعد الأصلية اللغوية التي تطبق في فهم الأحكام من نصوصها، وفي هذا القسم تظهر دقة اللغة العربية في دلالتها على المعاني ومهارة علماء التشريع الإسلامي في استمثارهم الأحكام من النصوص، وسبلهم القويمة في إزالة خفائها وفي تفسيرها وتأويلها.
والقسم الرابع يبعث عن القواعد الأصلية التشريعية التي تطبق في فهم الاحكام من نصوصها، وفي الإستنباط فيما لا نص فيه. وهذا هو لب العلم وروحه. وفيه يتجلى مقصد الشارع العام من تشريع الأحكام، وما أنعم الله به على عباده من رعاية مصالحهم.
علم الفقه في الإصطلاح الشرعي هو العلم بالأحكام الشرعية العملية المكتسب من أدلتها التفصيلية – أو هو مجموعة الأحكام الشرعية العملية المستفادة من أدلتها التفصيلية.
علم أصول الفقه في اصطلاح الشرعي هو العلم بالقواعد والبحوث التي يتوصل بها إلى استفادة الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية. أو هي مجموعة القواعد والبحوث التي يتوصل بها إلى استفادة الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية.
الدليل الكلي هو النوع العام من الأدلة التي تندرج فيه عدة جزئيات مثل الأمر والنهي والعام والمطلق والإجماع الصريح والإجماع السكوني. والقياس النصوص على علته والقياس المستنبطة علته. فالأمر كلي يندرج كله تحته جميع الصيغ التي وردت بصيغة الأمر، والنهي كله يندرج تحته جميع الصيغ التي وردت بصيغة النهي وهكذا. وأما الحكم الكلي فهو النوع العام من الأحكام الذي تندرج فيه عدة جزئيات مثل الإيجاب والتحريم والصحة والبطلان.
القسم الأول في الأدلة الشرعية
الدليل الشرعي هو ما يستفاد منه حكم شرعي مطلقاً، سواء أكان على سبيل القطع أم على سبيل الظنى. الأدلة الشرعية التي تستفاد منها الأحكام العملية ترجع إلى أربعة على سبيل الترتيب: القرآن والسنة والإجماع والقياس. وتوجد أدلة أخرى عدا هذه الأدلة الأربعة لم يتفق جمهور المسلمين على الإستدلال بها، بل منهم من استدل بها على الحكم الشرعي، ومنهم من أنكر الأستدلال بها. وأشهر هذه الأدلة المختلف في الإستدلال بها ستة : الإستحسان، والمصلحة المرسلة، والإستصحاب، والعرف، ومذهب الصحابي، وشرع من قبلنا. فجملة الأدلة الشرعية عشرة.
القسم الثاني في الأحكام الشرعية
هذا القسم يبجث عن الأحكام التي كانت في علم أصول الفقه، وجملته أربعة هي:
1- الحاكم : هو من صدر عنه الحكم.
2- الحكم : هو ما صدر من الحاكم دالاً على إرادته في فعل المكلف.
3- المحكوم فيه : هو فعل المكلف الذي تعلق الحكم به.
4- المحكوم عليه : هو المكلف الذي تعلق الحكم بفعله.
الحاكم
لا خلاف بين علماء المسلمين في أن مصدر الأحكام الشرعية لجميع أفعال المكلفين هو الله سبحانه، وإنما الخلاف فيما يعرف به حكم الله. ولعلماء المسلمين في هذا الخلاف مذاهب ثلاثة: مذهب الأشاعرة أتباع أبي الحسن الأشعري، مذهب المعتزلة أتباع واصل ابن عطاء، ومذهب الماتريدي. وهذا المذهب الثالث وسط معتدل وهو الراجح في رأيي وخلاصته أن أفعال المكلفين فيها خواص ولها آثار تقتضي حسنها او قبحها.
الحكم
الحكم الشرعي في اصطلاح الأصوليين هو خطاب الشرعي المتعلق بأفعال المكلفين طلباً أو تخييراً او وضعاً. ومن هذا التعريف ينقسم الحكم الشرعي إلى قسمين، هما:
1- الحكم التكليفي هو ما اقتضى طلب فعل من المكلف أو كفّه عن فعل أو تخييره بين فعل والكف عنه. وأقسامه هي الإيجاب والندب والتحريم والكراهة والإباحة.
2- الحكم الوضعي هو ما اقتضى وضع شيئ سبباً لشيئ او شرطاً له او مانعاً منه. وإنما سمي الحكم الوضعي لأن مقتضاه وضع أسباب لمسببات، أو شروط لمشروطات، أو مانع من أحكام. لأنه ثبت بالإستقراء أنه إما أن يقتضي جعل شيئ، أو شرطاً، أو مانعاً، أو مسوغاً الرخصة بدل العزيمة، أو صحيحاً غير صحيح.
المحكوم فيه
كانت جميع الأوامر والنواهي متعلقة بأفعال المكلفين. ففي الأوامر: المكلف به: فعل المأمور به، وفي النواهي هو الكف عن المنهي عنه.
شرط صحة التكليف بالفعل:
1- أن يكون معلوماً للمتكلف علماً تاماً حيى يستطيع المكلف القيام به كما طلب منه.
2- أن يكون معلوماً أن التكليف به صادر ممن له سلطان التكليف.
3- أن يكون الفعل المكلف به ممكناً، أو أن يكون في قدرة المكلف أن يفعله او أن يكف عنه.
المحكوم عليه
هو المكلف الذي تعلق الحكم بفعله. ويشترط في المكلف لصحة تكليفه شرعاً سرطان. أحدها أن يكون قادراً على فهم دليل التكليف بأن يكون في استطاعته أن يفهم النصوص القانونية التي يكلف بها من القرآن و السنة بنفسه أو بالواسطة. وأما من لا يعرفون اللغة العربية ولا يستطيعون فهم أدلة الشرعية من القرآن و السنة كالجاويين و أمريكيين وغيرهم، فهؤلاء لا يصح تكليفهم صرعاً إلا إذا تعلموا اللغة العربية واستطاعوا أن يفهموا نصوصها، او بواسطة ترجيم اللغة إلى لغتهم أو من شتى الوسائل التي تطورت في ذلك الزمان. وثانيها أن يكون أهلاً لما كلف به أي الصلاحية.
القسم الثالث في القواعد الأصولية اللغوية
كانت نصوص القرآن والسنّة باللغة العربية. وفهم الأحكام منها إنما يكون صحيحاً إذا روعي فيه مقتضى الأساليب في اللغة العربية وطرق الدلالة فيها وما تدل عليه ألفاظها مفردة ومركبة. القواعد والضوابط التي قررها علماء أصول الفقه الإسلامي في دلالة الألفاظ على المعاني وفيما يدل عليه العام والمطلق والمشترك، وفيما يحتمل التأويل وما لا يحتمل التأويل، وفي أن العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص السبب، وفي أن العطف يقتضى المغايرة وأن الأمر المطلق يقتضى الإيجاب وغير ذلك من ضوابط فهم النصوص واستمثار الأحكام منها. وقرر العلماء أن الألفاظ التي استعملت في معان عرفية شرعية كالصلاة والزكاة والطلاق تفهم في النصوص بمعانيها العرفية لا بمعاني اللغوية لأن المقنّن يراعي في تعبيره عرفه الخاص، فإذا لم يكن له عرف خاص يراعي العرف اللغوي العام.
ولهذا القسم سبع قواعد : في طريق دلالة النص، في مفهوم المخالفة، في الواضح الدلالة ومراتبه، في غير الواضح الدلالة ومراتبه، في المشترك ودلالته، في العام ودلالته، والخاص ودلالته.
القسم الرابع في القواعد الأصولية التشريعية
هذه القواعد التشريعية استمدها علماء أصول الفقه الإسلامي من استقراء الأحكام الشرعية، ومن استقراء عللها وحكمها التشريعية. ومن النصوص التي قررت مبادئ تشريعية عامة وأصولاً تشريعية كلية، وكما تجب مزاعاتها في استنباط الأحكام من النصوص تجب مراعتها في استنباط الأحكام فيما لا نص فيه، ليكون التشريع محققاً ما قصد به موصلاً إلى تحقيق مصالح الناس والعدل بينهم:
القاعدة الأولى- في المقصود العام من التشريع، هو تحقيق مصالح الناس بكفالة ضروريتهم وتوفير حاجيتهم وتحسينياتهم.
القاعدة الثانية- فيما هو حق الله وما هو حق المكلف، المراد بما هو حق الله ما هوحق للمجتمع وشرع حكمه للمصلحة العامة لا لمصلحة فرد خاص. والمراد بما هو حق المكلف م هو حق للفرد وشرع حكمه لمصلحته خاصة، وقد ثبت بالإستقراء أن أفعال المكلفين التي تعلقت بها الأحكام الشرعية.
القاعدة الثالثة- فيما يسوغ الإجتهاد فيه، فالإجتهاد على الأيات التي تدل على ظني الدلالة وكذلك إذا كانت الواقعة لا نص على حكمها أصلاً ففيها مجال متسع للإجتهاد. فإن كانت الواقعة التي يراد معرفة حكمها قد دلّ على الحكم الشرعيفيها دليل صريح قطعي الورود والدلالة فلا مجال للإجتهاد فيها والواجب أن ينفذ فيها ما دلّ عليه النص.
القاعدة الرابعة- في نسخ الحكم، هو إبطال العمل بالحكم الشرعي بدليل متراخ عنه، يدل على إبطاله صراحة أو ضمناً، إبطالاً كلياً أو جزئياً لمصلحة اقتضته، او هو إظهار دليل لاحق نسخ ضمناً العمل بدليل سابق. ولانسخ لحكم شرعي في القرآن او السنة بعد وفاة الرسول. ومن هذا نستفيد أن النسخ إما صريحاً وإما ضمنياً.
القاعدة الخامسة- في التعارض والترجيح، إذا تعارض النصان ظاهراً وجب البحث والإجتهاد في الجمع والتوفيق بينهما بطريق صحيح من طرق الجمع والتوفيق، فإن لم يكن فبالترجيح، فإن لم يكن هذا ولا ذاك وعلم تاريخ ورودهما كان اللاحق منها ناسخاً للسابق، وإن لم يعلم فتوقف عن العمل بهما.
التعليق
كان هذا الكتاب يبحث بحثاً عميقاً عن شيئ أساسي في علم أصول الفقه بكلام قصير صريح وواضح. وأيضاً إن هذا الكتاب يشتمل على المواد التي يحتاج بها طالب العلم في فهم ما يسمى بعلم أصول الفقه وما فيها. في الحقيقة لا يليق عليّ أن أقصر ما في الكتاب لأن كل كلام كان من بيان مهمّ غير لائق أن أختصره. فلا نبالغ أن نقول على أن هذا الكتاب للشيخ عبد الوهاب خلاف شيئ عظيم ومشهور عند علماء أصول الفقه.
NAME : YUSWAN ROISKA
NIM : 094211100
CLASS : TAFSIR HADITS
More aboutعلم أصول الفقه لعبد الوهاب خلاف

STATE

Diposting oleh Yuswan Rois


I. Preliminary
1. Background
First, the organization or group of classes is a system consisting of several people, both homogeneous and heterogeneous who became one unified whole and be bound by a rule that a shared commitment.
In these circumstances, it takes a management and governance system which consists of the sections. Similarly, occurring in a State, a lot of arrangements that needed to form a stable and balanced order so that the imbalances that occur within a State can be minimized and, of course, with the professionalism of its members.
Second, differences often become obstacles in achieving a unity and the unity of an institution. High Egoistic and lack of tolerance among fellow is a racial and crucial.

2. Main Issues
From the above description, then what exactly should be done a State to obtain existence and recognition of its existence, how the role of the public against a State and vice versa, then how the position of religion in a country?
This paper will discuss several matters relating to what the requirements of a State.
II. Discussion
1. Definition
Country is a collection of people permanently occupying a fixed territory, bound by legal provisions that, through its government is able to run an independent sovereignty and control of society and property within its borders, able to declare war and peace and able to conduct international relations with the international community sharing.
The existence of the state, such as organizations in general, is to facilitate its members (the people) towards a common goal or goals. This shared desire formulated in a document called the Constitution, including the values upheld by the people as a member state. As a document that outlines our goals, the purpose of establishment of the state Constitution is the supreme legal document of a country. Therefore he also governs how state is managed. Indonesia's constitution called the Basic Law.
2. Elements of a State
According to Oppenheim Lauterpacht elements that must be met by a State that is;
a. There must be people.
b. There must be local (point of authority).
c. There must be government.
(Primary requirement)
d. The ability to conduct relations with other countries/sovereign. (Secondary requirement)
Thus if one of the elements above are not met then could not form a state.
A State will get its existence if that State has full sovereignty over itself. What is meant is he is not affected any other power on earth. This is the most important element in terms of international law and which distinguishes the State by units such as the smaller members of the federation or-protectorate protectorate which does not handle its own foreign affairs and not recognized by other States as an independent member of the international community .
3. The forms of state
a. Unitary state; Indonesia, England, France.
b. Dependent states; Germany after World War II.
c. Federal state, the United States, India, Canada and Australia.
d. The Commonwealth; Malaysia, Brunei Darussalam.
e. Neutral state; Switzerland, Austria.
4. The role of community in a State
Community is the people who participated proceed in building a State, both in terms of spiritual and material. Contributions which would mean that once people give to the development and growth of a State if the public relations with government agencies running harmoniously. Often we read the discourse about poor governance and get a response that is not less worse of all students and the community. The reason for suggesting a sign of protest against the government would disturb the atmosphere and eventually eliminate the harmonious relationship between society and the government and threatening national stability of the various terms (in terms of security, economy, human rights violations etc). This is because the ego of each party and the lack of communication and transparency are braided that lead to lack of public trust in government.
Another thing that also in the spotlight is too much demand from the public against the government while the government itself also suffered dilapidation in it so that almost all their aspirations can not be realized. The picture is what is happening in our country so that the roles of both parties can hardly be seen again. This is certainly contrary to the laws of 1945 article 27 paragraph 1 which states: "All citizens shall be equal before the law and government and must uphold the law and the government without any exception."
If you remember at what was said by one of the president of the United States, which reads "Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country", then of course we will give more than demanding. Something like that might be brought Indonesia from developing country to country development.
5. The position of religion in a State
Like what was said by Faisal Ismail in his book "Muslim Response to the Pancasila" which states there are three theories about religion and the State;
Theory about religion and state:
1. State and religion Should not be separated.
2. State and religion Should Be separated.
3. The third theory propose a separation Between religion and state wherein the state's constitution is not Officially based on Islam, but the state still pays attention to or tackles religion issues.
III. Conclusion
A state will never exist if the following three things are not met. Namely, the existence of the people, regions, and the government. Thirdly it is the primary requirement or absolute, in other words if one of them is missing, the country's impossible to stand. existence and plus one more that is the ability to interact with other States to show existence and recognition from various countries. So that must be addressed is in bilateral and multilateral corporation that show the international relationship.









References :
Huala adolf, Aspek-aspek Negara Dalam Hukum Internasional.
Faisal Ismail, Muslim response to the Pancasila, Indonesian politics 1945-1995.
More aboutSTATE

Journey Of Islam (Kalimantan, Sulawesi, dan Madura)

Diposting oleh Yuswan Rois


I. Pendahuluan
Pada umumnya, penyebaran Islam di Indonesia tidak lepas dari perdagangan dan asimilasi budaya maupun agama. Darah-daerah yang terletak di pesisir pantai utara pasti lebih dahulu mengenal islam dari pada daerah yang lain dikarenakan oleh jalur perdagangan Internasional yang melibatkan daerah tersebut sebagai “Transit”.
Pada tahun 30 Hijriah atau 651 Masehi, hanya berselang sekitar 20 tahun dari wafatnya Rasulullah SAW, Khalifah Utsman bin Affan RA mengirim delegasi ke Cina untuk memperkenalkan Daulah Islam yang belum lama berdiri. Dalam perjalanan yang memakan waktu empat tahun ini, para utusan Utsman ternyata sempat singgah di Kepulauan Nusantara. Beberapa tahun kemudian, tepatnya tahun 674 M, Dinasti Umayyah telah mendirikan pangkalan dagang di pantai barat Sumatera. Dalam versi lain disebutkan bahwa suatu golongan Zaidiyah yang pro terhadap Ali bin Abi Thalib mengungsi dari kerajaan Bani Umayyah karena dikejar-kejar, telah bermukim di Cina sebelum tahun 750 M. Inilah perkenalan pertama penduduk Indonesia dengan Islam. Sejak itu para pelaut dan pedagang Muslim terus berdatangan, abad demi abad. Mereka membeli hasil bumi dari negeri nan hijau ini sambil berdakwah.
Islam masuk Indonesia bukan dari pedagang India atau Persia tapi langsung dari Arab dan penyiarnya orang Arab Islam. Adapun pengikut-pengikut mereka adalah pedagang-pedagang dari Gujarat yang turut mengambil bagian dalam perdagangan. Daerah di Indonesia yang mula-mula dimasuki Islam adalah Sumatra Utara, Sumatra Barat, dan Jawa Tengah, kemudian lama kelamaan agama Islam masuk ke pelosok tanah air dengan pesatnya.
Dari sini, timbullah pemahaman yang menyatakan kapan islam masuk di Indonesia pertama kali dan daerah mana saja yang terlibat. Islam masuk di Nusantara sekitar pada abad ketujuh dan diantaranya adalah seperti Islam di Phanrang (wilayah Champa), atau di Leran (di pesisir utara Jawa timur), di Sumatra (Pasai), Malaka, dan Islam di kerajaan Mataram (jawa Tengah). Dari daerah tersebut, terdapat perbedaan-perbedaan yang dikarenakan perbedaan tingkat penerimaan Islam pada satu bagian atau bagian yang lainnya bergantung tidak hanya pada waktu pengenalannya, tetapi tak kurang pentingnya bergantung pada watak budaya lokal yang dihadapi Islam. Sebagai contoh, di daerah pesisir yang umumnya memiliki budaya maritim dan kosmopolitan lebih terbuka dari pada daerah pedalaman yang memiliki budaya Agraris yang lebih tertutup.
Sekarang, yang belum kita ketahui adalah bagaimana Islam dapat berkembang pesat di kalimantan, Sulawesi, dan Madura setelah mengetahui bagaimana Islam lebih dulu menempati Pulau Jawa. Makalah ini bertujuan untuk membahas tiga daerah tersebut secara detail dan faktor apa saja yang membawa Islam ke sana.
II. Pembahasan
1. Kedatangan Islam
a. Kalimantan
Sekitar tahun 1550 di Banjar berdiri kerajaan Islam dengan rajanya bergelar Sultan Suryanullah dan pada saat itu juga banyak rakyat Banjar yang memeluk agama islam begitu pula dengan daerah-daerah yang berada di bawah kekuasaan Banjar.
Pengembangan Islam di Kutai dilakukan oleh dua orang muslim dari makassar yang bernama Tuan di Bandang dan Tuan Tunggang Parangan, dengan cepat islam berkembang di Kutai, termasuk raja mahkota memeluk islam. Kemudian pengembangan islam dilanjutkan ke daerah-daerah pedalaman pada pemerintahan Aji di Langgar. Pada tahun 1550 M, di Sukadan (Kalimantan Barat) telah berdiri kerajaan islam. Ini berarti jauh sebelum tahun itu rakyat telah memeluk agama islam, Adapun yang meng-islamkan daerah Sukadana adalah orang Arab islam yang datang dari Sriwijaya. Di Sukadana Sultan yang masuk islam adalah Panembahan Giri Kusuma (1591) dan Sultan Hammad Saifuddin (1677).
Sebelum islam masuk ke Dayak, suku Dayak menyembah berhala, tapi lama-kelamaan kebanyakan dari mereka memeluk islam. Peng-Islaman di Dayak melalui jalan perdagangan, pernikahan, dan dakwah, penyiaran Islam di Dayak dilakukan oleh pendatang dari Arab, Bugis, dan Melayu. Perkembangan Islam selanjutnya diteruskan oleh keturunan-keturunan mereka dengan penuh semangat.
b. Sulawesi
Islam di Sulawesi tidak sebaik Islam di Jawa dan Sumatra, cara peng-Islaman di Sulawesi pun dilakukan dengan jalan damai, tidak ada kekerasan sama sekali. Adapun yang menyiarkan Islam di Sulawesi adalah Datuk Ribandang dan Datuk Sulaiman.
Di wilayah Sulawesi Utara mulai dari Mandar sampai Manado pada pertengahan abad ke -16 menjadi bawahan Kerajaan Ternate yang rajanya adalah seorang Muslim. Atas ajakan raja Ternate, raja Bolang Mongondow memeluk Islam. Terus ke timur di kepulauan Maluku pada mula abad ke-16 telah memiliki kerajaan Islam yakni Kerajaan Bacan. Muballigh dari kerajaan Ini terus mendakwahkan Islam ke kawasan tetangga di Papua melalui jalur perdagangan.
Di antara kerajaan-kerajaan yang bercorak Islam di Sulawesi adalah Gowa, Tallo, Bone, Sopeng, Wajo dan Sidenreng. Semua kerajaan tersebut telah ada di Sulawesi Selatan pada abad 16.
c. Madura
Diketahui dari beberapa literatur bahwa penyebaran Islam di Pulau ini dilakukan oleh Sunan Giri yang bernama Raden Paku yang sebelumnya telah melakukan dakwah Islam di Bukit Giri Gresik. Akan tetapi sebelum itu sudah banyak pedagang-pedagang Islam misalnya dari Gujarat yang singgah di pelabuhan-pelabuhan pantai madura, terutama di pelabuhan kalianget. Antar aksi yang berpuluh-puluh tahun antara penduduk asli dengan para pedagang sebagai pendatang tentu membawa pengaruh terhadap kebudayaan dan kepercayaan mereka, diceritakan di suatu daerah di dekat desa Persanga di Sumenep datang seorang penyiar Agama Islam. Ia memberi pelajaran Agama Islam di Pulau Sumenep, diceritakan pula bahwa seorang santri telah dianggap dapat melakukan rukun agama Islam maka ia lalu dimandikan dengan air dengan dicampuri macam-macam bunga yang baunya sangat harum, dimandikan secara demikian disebut dengan "e dusdus", karena itu tempat dimana dilakukan upacara dinamakan desa "Padusan". Kampung Padusan ini termasuk desa Pamolokan kota Sumenep, guru yang memberi pelajaran agama itu disebut "Sunan Padusan" menurut riwayat hidupnya ia keturunan dari Arab ayahnya bernama Usman Hadji, anak dari Raja Pandita saudara dari Sunan Ampel. Pada waktu itu rakyat sangat suka mempelajari Agama Islam sehingga mempengaruhi kepada Rajanya ialah pangeran Jokotole yang lalu masuk Islam.
Sunan Padusan itu lalu dipungut menjadi anak menantu Jokotole tempat tinggal Sunan Padusan itu mula-mula di desa Padusan lalu pindah ke keraton Batuputih. Penyebaran agama Islam ini terus meluas tidak hanya di pantai-pantai Pulau Madura, tetapi juga sampai ke pelosok-pelosok desa, karena itu penduduk Madura hingga sekarang boleh dikatakan 99% beragama Islam. Demikian pula kebudayaan Arab masuk ke Madura bersama meluasnya Agama Islam. Karena itu kesenian Hadrah, Gambus, Zamrah terdapat sampai ke pelosok-pelosok desa dan kampung sehingga boleh dikatakan sudah menjadi kebudayaan Madura.

III. Kesimpulan
Dari apa yang telah tertulis di atas, setidaknya ada hal-hal yang menarik untuk disimak, yaitu proses penyebaran Islam dengan mudah memasuki daerah-daerah yang dilalui jalur perdagangan. Terbukti dari daerah tersebut dengan banyaknya jumlah penduduk Muslim saat itu dan dibuktikan lagi dengan Makam-makam yang ditemukan dengan batu nisan bercorak Islam baik India, Arab, Cina, maupun Persia. Terlebih lagi dengan bangunan masjid yang menunjukkan bahwa penduduk ikut serta bergotong-royong dalam proses pembangunannya.
Hal lain yang dapat disimpulkan menurut Ahmad Mansur Surya Negara dalam bukunya “Menemukan Sejarah” bahwa ada tiga teori masuknya Islam di Indonesia secara umum;
1. Teori Gujarat
2. Teori Arab
3. Teori Persia (Iran)
Sedangkan cara masuknya Islam di Indonesia terdiri dari 5 hal berikut;
1. Perdagangan
2. Perkawinan
3. Pendidikan
4. Dakwah
5. Kesenian
Dengan demikian, faktor perekonomianlah yang menjadi alasan utama bangsa-bangsa Islam datang ke Nusantara. Dengan proses yang damai tersebut, maka Islam di Indonesia berbeda dengan Islam yang berada di Persia dan India yang cenderung dengan Ekspansi Militer. Maka, cukup masuk akal jika Islam di Indonesia dikatakan “Unik” dan berbeda dengan yang lain oleh karena ajarannya. Hal ini seperti teori Konversi dan Adhesi yang menyatakan bahwa penyebaran Islam melibatkan para penguasa setempat yang akhirnya dengan mudah melakukan Islamisasi. Dan teori Adhesi, yaitu konversi ke dalam Islam tanpa meninggalkan kepercayaan dan praktik keagamaan yang lama. Atau dengan kata lain, Islam hanya menambah satu kepercayaan dan praktik yang dapat berubah sesuai dengan tujuan-tujuan tertentu.

Referensi:
1. Azra, Azyumardi, “Islam Nusantara”, Bandung: Mizan,2002.
2. Tjandrasasmita, Uka, “Arkeologi Islam Nusantara”, Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia, 2009.
3. Ricklefs, M.C., “A History of Modern Indonesia”, London: Macmillan, 1990.
4. Abdurrahman, Buku selayang pandang sejarah Madura.
5. Dra. Dwi Hartini, Masuknya Pengaruh Islam di Indonesia.
6. http://www.swaramuslim.net/islam/Sirah_indo/
More aboutJourney Of Islam (Kalimantan, Sulawesi, dan Madura)

HISTORY AND INTERCONECTIVITY BETWEEN THE ISLAMIC PHILOSOPHY WITH THE FORMER AND LATER PHILOSOPHY

Diposting oleh Yuswan Rois


A. Preface
Before the birth of philosophy among religions, both Eastern and Western world, has created various kinds of natural mind, is among the famous ancient Egyptian mind, mind Sumerian, Babylonian and Assyuria, mind Iran, the Indian mind, mind China, but the Greek mind was the one who can practically have the most significant contribution of the other as the embryo of the birth of philosophy of religion (Judaism, Christianity, and Islam).
Greek philosophy to the religious world is not like that abandoned the Greeks themselves, either through the people and Jakobites AD Nestorians, or through other groups. But the philosophy that came to them after going through the Roman Hellenism of thought that have characteristics and specific patterns of course also affect the philosophy itself. Therefore, not all mind-mind philosophy to the religious world comes from the Greek, both in the original texts or review-review, but rather the result of two consecutive phases of the phase of "Hellenism" and phase "Roman Hellenism" . That is why the philosophy of mind there are two different complexion or two shades are mixed, according to the natural differences in mind in two days of talking about it.
B. Interconnectivity Between Islamic and Greek Philosophy
A truth that cannot be denied is the influence of Greek civilization, Persian, and Indian. In recording the history of the occurrence of contact between Islam and Greek philosophy (and science) through the region Syria, Mesopotamia, Persia, and Egypt. The following phases that lead to mixing of two different shades of Greece and Islam:

a. Phase Hellenism (Greek Times)
The definition phase of Hellenism is the phase in which philosophical thinking only owned the Greeks, that since the 6th century or 5th century BC until the end of the 4th century BC. Among the thinkers or schools of philosophy that is the nature of which tend materialistic Militia, atomistic flow supported by Leucippus and Democritus, the sophists, Socrates, Aristotle, plateau and flow Peripatetic epistemology that emphasizes the aspects, ethics, axiology, and humanity.
Phase Hellenism (Greek time) according to Watts occur in two waves. First, the meeting in the form of thinking that the incoming Greek thought and influence on Islamic thought that began through the translation-translation. This occurs in 2 centuries, between the years 750-950 AD Second, meeting in the form of armed clashes in the crusade which was followed by the invasion of troops into Baghdad Haulage who closed a long history of the dynasty of Bani Abbas, which occurred between the years 1095-1258 AD.
Greek philosophy is not merely a creation by Greek philosophers, but more accurately described as a choice of Greek civilization before the time of philosophizing, as in Greek philosophy originally intended to break away from the power of religious groups understated by examining its teachings . What can be justified by reasonable minds called philosophy, whereas that cannot be accepted by reasonable minds inserted into the "religious stories." Therefore, in Greek philosophy, there are elements of earthy religion (religious idol), among others, beliefs about the existence of many natural substances in the imprint and the source of all the events, although in a different form to what is in the range of Greek itself.
Although Plato and Aristotle had managed to combine the thoughts of previous philosophy, but they cannot dissolve it at all because of philosophical thoughts are various streams of thought which may have different views on life and nature.
b. Phase Hellenistic (Roman Times)
This era is the era after Aristotle (322 BC W). Starting with the reign of Alexander the Great (356-326 BC), known as Hellenism. At this time, Greek philosophy not only in Greece and the Greek original, but has expanded as the Greek heritage that was developed by the Romans and by thinkers of Egypt, Syria, and other thinkers who are in the vicinity of the Mediterranean Sea.
Alexander the Great had founded a great empire that includes not only the entire region of Greece, but also various eastern empire. After the death of Alexander in 323 BC the kingdom of political unity is then broken. But the important thing is that from that time Greek culture no longer limited to the Greek cities, but covers also the whole region was conquered Alexander. Supranational Greek culture at that time began to develop normally called a "culture Hellenistic". In the field of philosophy, Athens remained a center of an important, but also develops other intellectual centers, especially the city of Alexandria. If finally the Roman expansion extends to the Greek territory, it does not mean the end of culture and Greek philosophy. We can see that in the Roman Empire the door was opened wide to accept the Greek cultural heritage.
In philosophy is no longer there is a thinker who really great, except Plotinus. But the influence of philosophy as one element of education, in the era of Hellenism is much broader than the first. The schools of philosophy in Athens such as academia and Lykeion continue their activities. But it also established several new schools. In general we can say that that is emphasized in particular the questions of ethics: how people should adjust their behavior to live happily.
Although the overall period of Hellenism, the Roman has the same hue, but when considering its development, it can be divided into 3 days:
1. The first period, starting from the fourth century BC until the mid first century AD. Flows in them are:
a. True of the Stoics (Stoicism)
Zeno as its founder. He is from Kition around the year 300 BC. Stoics name refers to the portico where Zeno give lessons. According Stoicism, of the universe at all is determined by a power called "Logos" is. Based on the ratio is, humans can recognize a universal order in the universe. He will live wisely and happily, so long as he acts according to its ratio. If so he will master the lust-lust and self-control completely, so with the full awareness he conquered himself on the laws of nature. A person who lives according to the principles stoicism, absolutely not care about death and any other calamity, because aware that all that will happen under an absolute necessity. It seems obvious that this stoicism ethics really are cruel and demanding character truly strong.
b. Epicurism
By Epicurus as its founder. Epicures (341-270) comes from the island of Samos and established a new philosophical school in Athens. He revived atomism Democritus. Epicures opinion, everything composed of atoms constantly moving and accidental collision with one another. Humans live happily if he recognizes the composition of this world and not feared by the gods or whatever too. The gods do not affect the world. Moreover, for human beings to live happily ever have to use free will to seek pleasure wherever possible. But too much fun as possible. But too much pleasure will agitate the human mind. The wise know the limit itself and especially seek spiritual pleasure that state of mind to remain calm.
c. Skepticism
This flow includes the "flow Phyro" and "the flow of new academy." This flow does contain contradictions, however this diversion effect from the beginning of the century AD, from Greece to Rome. When that many religions flow mainly from the East. If philosophy didn’t give certainty, then the religion which would give guidance. So the interest focused on some religious people who came from other regions. There is mention of this era is the era mystique. Because religion is, the more so because Judaism and Christianity in the philosophy of people start thinking about God and nature and relationship with God. Nevertheless, the teachings of Plato is an example in this genre.
d. Eclecticism
This is not a school or a stream but a general tendency of picking the various elements of the philosophy of other streams without successfully achieve unity of thinking seriously. One of the residents of Rome who are usually classified in Eclecticism is a statesman and expert named Cicero's famous speech (106-43). In Alexandria, the life of a Jewish thinker who perhaps may also counted in this tendency named Philo (25 BC-50AD). He attempted to reconcile Judaism with Greek philosophy, especially Plato.
2. Second period, it starts from the mid first century BC until the mid-third century AD. The style of thought in this period is the selection and integration, namely selecting a few thoughts of ancient philosophy and incorporate those thoughts with each other, or interfere with those thoughts in one hand with the provisions of eastern religion and mysticism on the other. This period is known for a scientific review of the work of Greek philosophers.
3. Third Period, at the start of the third century AD until the mid-sixth century AD in Byzantium and Rome or until the middle of the seventh or eighth century in Alexandria and the East. Alexandria has its own flow patterns other than the flow of Neo Platonism, even though the two streams provides commentaries to it. Alexandria flow more attention directed to the field exacta, such as mathematics, physics, rather than to the field of metaphysics, even with the passage of time then the questions of metaphysics abandoned altogether.
c. Neo-Platonism
The flow of Neo Platonism is a series of end of Hellenism phase, (i.e.) repeat the old but not create new ones. Neo Platonism is also still revolves around the Greek philosophy, eastern mysticism and combine them. Therefore, the characteristics in which there is Greek philosophy which is sometimes contrary to the religious heaven, because the basic philosophy is to trust the people who have a lot of power sources. Because the system this option also, then within the Neo Platonism Platonism further elements, Pythagoras, Aristotle, the Stoics and Eastern mysticism. So Neo Platonism contains elements of humanitarian, religious, and idolatry.
Philosophers who created the synthesis was named Plotinus (203/4-269/70). He was born in Egypt and at age 40 he arrived in Rome to establish a school of philosophy in there. After his death around the year 270 AD Plotinus articles collected and published by his student Porphyries, with Enneadic title. The whole system of philosophy on the concept of unity Plotinus Ranging. Or can we also say that the whole system of philosophy Plotinus range in God because God called by the name of "the one".
Among the former influence of Hellenism in areas that have been mentioned above is the language used. Even in the Egyptian language is still used after Islam entered the area. In the area also found Islamic thinkers associated with Greek philosophy. Initially Greek philosophy less to the attention of Muslims because they are more focused on the conquest of territory. Only when the Abbasid dynasty, began to be taken seriously. This is proven by the holding of translating books into Arabic. Given this interpretation, Islam has been able in a relatively short time to master the intellectual heritage of the three types of culture, namely the Greek, Persian, and Indian. That's the entrance that opens the Islamic philosophy.
C. Conclusion
Through the deliberations of the above can be drawn some conclusions, namely: Hellenism is the phase in which philosophical thinking only owned the Greeks. The famous philosopher is Plato and his student Aristotle. Hellenism also developed during the Roman Empire but still refers to Greek philosophy is rationalism. At the end the triumph of Hellenism and Hellenism Roman period came a stream named Neo Platonism. This stream is perfecting ways of thinking earlier teachings. During this period created thinking about the mysticism of the Greeks, the "supreme being" behind all things in the universe. Concrete manifestation of the early influx of Islamic philosophy is to start translating the books Greco-Roman philosophy into Arabic.


References:
Hanafi, Ahmad. Pengantar Filsafat Islam. Jakarta : Bulan Bintang. 1991
Bertens, K. Ringkasan Sejarah Filsafat. Yogyakarta : KANISIUS. 1975
Nasution, Hasyimsyah. Filsafat Islam. Jakarta : Radar Jaya Jakarta. 2000
Poerwanata, dkk. Seluk Beluk Filsafat Islam. Bandung : Remaja Rosda Karya Offset. 1988
Sholeh, Khudori. Wacana Baru Filsafat Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar. 2004
Qodir, C.A. Filsafat Dan Ilmu Pengetahuan Dalam Islam. Jakarta : Pustaka Obor Jakarta. 2002
Zar, Sirajuddin. Filsafat Islam : Filosof dan Filsafatnya. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada. 2007
Solomon, Robert C. & Kathleen M. Higgins. Sejarah Filsafat. Yogyakarta : Yayasan Bentang Budaya. 2002
http://books.google.co.id/books?id=Q4LhL5sSNWAC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=sejarah+helenisme&source=bl&ots=Vh2cgpOvm1&sig=Z6ZnlSxCpG5204ixLEyCkJn0tws&hl=id#v=onepage&q=sejarah%20helenisme&f=false ( 13 Maret 2011, 15.50 )
More aboutHISTORY AND INTERCONECTIVITY BETWEEN THE ISLAMIC PHILOSOPHY WITH THE FORMER AND LATER PHILOSOPHY